Čtvrtletní přehled o trhu s pneumatikami Q3 2024
Objem náhradních pneumatik ve třetím čtvrtletí vzrostl, devítiměsíční výsledky jsou smíšené
Evropská asociace výrobců pneumatik a pryže (ETRMA) zveřejnila údaje o prodeji náhradních pneumatik svých členů za třetí čtvrtletí a prvních devět měsíců roku 2024.
Adam McCarthy, generální tajemník ETRMA, uvedl: „Počínaje nízkou úrovní na začátku, vývoj objemů v prvních třech čtvrtletích roku 2024 se ve spotřebitelském segmentu zlepšuje, zejména díky celoročním pneumatikám, ale v segmentu nákladních vozidel je stále negativní. Ve stejném období roku 2023 (oproti roku 2022) poklesly objemy o 8 % u pneumatik pro spotřebitele a o 17 % u pneumatik pro nákladní vozidla.
Jak v segmentu pneumatik pro spotřebitele, tak v segmentu nákladních vozidel jsme stále daleko od objemů před pandemií: pokles o 6 %, resp. o 11 % ve YTD srovnání se zářím 2019.
Prodej zemědělských pneumatik je podpořen deštivým počasím. Vývoj ve 3. čtvrtletí 2024 je ve srovnání s 3. čtvrtletím 2023 ve všech produktových řadách pozitivní, a to zejména díky slabým výsledkům ve 3. čtvrtletí 2023.“
V tisících |
2. čtvrtletí Změna |
2023 |
2024 |
3. čtvrtletí Změna |
2023 |
2024 |
9 měsíců Změna |
Spotřebitelské |
4 % |
55 345 |
57 854 |
5 % |
161 582 |
166 708 |
3 % |
~ Letní pro automobily |
1 % |
2 % |
-3 % |
||||
~ Celoroční pro automobily |
19 % |
13 % |
15 % |
||||
~ Zimní pro automobily |
3 % |
0 % |
2 % |
||||
Pro nákladní vozidla a autobusy |
-1 % |
3 043 |
3 112 |
2 % |
8 626 |
8 414 |
-2 % |
Zemědělské |
6 % |
153 |
161 |
5 % |
546 |
563 |
3 % |
Pro motocykly a skútry |
7 % |
1 640 |
1 849 |
13 % |
7 680 |
7 876 |
3 % |
Jsou možné odchylky oproti dříve publikovaným údajům z důvodu periodické opravy údajů
Spotřebitelské = osobní automobily, SUV a lehká komerční vozidla
Zdroj EUROPOOL ETRMA
O ETRMA
Evropská asociace výrobců pneumatik a pryže (ETRMA) zastupuje téměř 4 400 společností v EU, které přímo zaměstnávají přibližně 350 000 lidí. Celosvětové tržby 13 korporátních členů ETRMA představují 70 % celkových světových tržeb a 7 z 10 světových lídrů v tomto odvětví je členy ETRMA. V rámci EU a kandidátských zemí máme silnou výrobní a výzkumnou základnu s více než 80 závody na výrobu pneumatik a 17 výzkumnými a vývojovými středisky.
Pro více informací prosím kontaktujte communication@etrma.org
EU27+VB dovoz pneumatik
* Údaje nezahrnují dovoz ze Srbska a Turecka. Další informace viz poznámka 1 v odkazech na straně 4
Celkový dovoz pneumatik pro osobní automobily a lehká nákladní vozidla v lednu – srpnu 2024 vzrostl o 10 %
Dovoz pneumatik pro osobní automobily a lehké nákladní automobily do Evropy (EU27+VB) se za prvních osm měsíců roku 2024 zvýšil o 10 %. Nyní je o 18 % vyšší než ve stejném období roku 2019, tedy před dopady pandemie: to představuje dodatečný objem téměř 16 milionů kusů.
Dovoz těchto pneumatik z Číny rostl rychleji, meziročně o 11 %, ale oproti roku 2019 o více než 40 % (více než 20 milionů kusů navíc). Tyto pneumatiky částečně nahrazují dovoz z Ruska (6 mil. kusů v období leden až srpen 2019). V roce 2024 se dařilo dovozu z Koreje, který oproti roku 2023 vzrostl o 25 %. Indie se v žebříčku rychle posunula vzhůru a z nízkého základu se dovoz od roku 2019 více než ztrojnásobil; v roce 2024 vzrostl o dalších 22 %. Japonsko a Thajsko mezitím zaznamenaly další pokles svého podílu na dovozu pneumatik pro osobní automobily a lehké nákladní automobily.
Dovoz pneumatik pro nákladní automobily a autobusy se meziročně snížil; Vietnam a Čína zvýšily své podíly
V prvních osmi měsících roku 2024 poklesl dovoz pneumatik pro nákladní automobily a autobusy (EU27+VB) ze zemí mimo Evropu o 5 %, je však stále o 11 % vyšší než ve stejném období roku 2019.
Z analýzy údajů o dovozu provedené společností Astutus Research vyplývá, že Vietnam pokračuje v dramatickém vzestupu v žebříčku dovozců. Objemy z této země se v letošním roce zvýšily o téměř 20 % a nyní je druhým největším zdrojem, čímž se posunul před Čínu. Pro srovnání, v roce 2017 činil podíl Číny více než 70 %, než prudce klesl po zavedení cel ze strany Evropské unie: v roce 2024 získala část podílu zpět. Thajsko zůstává hlavním dovozcem, ačkoli v roce 2024 vedle Koreje a Japonska svůj podíl ztratilo. Egypt se nyní posunul před Koreu na čtvrté místo.
Vývoj vozového parku v Evropě
Vozový park osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel se i přes nižší počet nových registrací nadále rozšiřuje
Výrazně nižší počet nových registrací od roku 2020 byl doprovázen snížením čistého počtu vyřazených vozidel (což odráží šrotovné, čistý dovoz a vývoz ojetých vozidel a čistou změnu počtu neaktivních vozidel). V důsledku toho aktivní vozový park v Evropě nadále stárne a roste, i když pomaleji než v předchozím období. V roce 2020 došlo k nárůstu o 1 %, tj. o 3 miliony kusů, zatímco v předchozích pěti letech byl růst přibližně 2 % (5 až 7 milionů kusů) ročně. V roce 2024 se předpokládá přírůstek 4 milionů kusů (o něco více než 1 %).
Rychlejší nárůst vozového parku lehkých užitkových vozidel částečně odráží růst elektronického obchodu a nárůst doručení „poslední míle“ spojených s nakupováním přes internet.
Viz poznámka 2 v odkazech na straně 4
Vozový park autobusů a autokarů je stabilní; nejrychlejší růst ve vozovém parku nákladních vozidel ve střední Evropě
Viz poznámka 3 v odkazech na straně 4
Ačkoli evropský vozový park těžkých užitkových vozidel vykazuje v posledním desetiletí růst, ten se týkal zejména vozového parku nákladních vozidel ve střední Evropě.
Evropský park autobusů a autokarů během pandemie poklesl, protože vozidla byla vyřazena z provozu v důsledku velmi prudkého poklesu počtu cestujících. Zatímco počet cestujících se poněkud zvýšil, pokles dojíždění znamená, že vozový park zůstává pod úrovní před pandemií. Nicméně registrace nových autobusů v letech 2023 a 2024 meziročně prudce vzrostly (YTD), což odráží investice do modernizace vozového parku a podporuje odklon od cestování automobily. Pokud jde o vozové parky nákladních vozidel, pomalý přechod na těžší vozidla s větší průměrnou kapacitou a efektivnější využívání (lepší plánování tras, méně jízd naprázdno) bude nadále omezovat nárůst počtu vozidel. Došlo k jasnému posunu směrem k dopravcům se sídlem ve střední Evropě, kteří „vyvážejí“ své služby do celého regionu, což vedlo k prudkému posunu růstu vozového parku směrem na východ.
Elektrická vozidla v Evropě
Významné regionální rozdíly v pronikání bateriových elektrických vozidel (BEV) do vozového parku
Volba pneumatik je pro elektroauta důležitá, protože akcelerace, brždění a hmotnostní omezení jsou mnohem vyšší než u vozidel se spalovacím pohonem. Pro výměnu se proto důrazně doporučují výrobky schválené výrobci.
Přestože se podle údajů společnosti Astutus Research mezi lety 2018 a 2023 zvýšil počet elektromobilů v Evropě téměř desetinásobně, 6 milionů čistě bateriových elektromobilů (BEV) stále představuje jen něco málo přes 2 % počtu automobilů. Existují však značné národní a regionální rozdíly.
Norsko je jasnou výjimkou, kde BEV na konci roku 2023 tvořily 24 % vozového parku automobilů (a v září 2024 více než čtvrtinový podíl). Od začátku roku 2025 bude v zemi zakázán prodej nových benzinových a naftových automobilů. Ve zbytku severského regionu podíl BEV prudce vzrostl a nyní přesahuje 5 %. To je dvojnásobek podílu ve zbytku západní Evropy. I zde je výrazný rozdíl mezi severozápadním regionem (necelá 3 %) a jižními trhy (0,6 %). V jižní Evropě, stejně jako ve střední Evropě (0,4 %), odráží omezený podíl nízké pronikání do prodeje nových vozů a stáří vozového parku.
Odkazy
- 1) Dovoz se vztahuje na celkový objem (kusy) dovezený do EU27 a Velké Británie ze zemí mimo „širší Evropu“. Pro účely této analýzy jsou vyloučeny dovozy ze Srbska a Turecka.
- Pneumatiky pro osobní automobily a lehká nákladní vozidla = Součet kódů HS 40111000 a 40112010; nákladní a autobusové pneumatiky – HS kód 40112090
- 2) Údaje se týkají osobních a lehkých užitkových vozidel s celkovou hmotností do 3,5 tuny. Pokrytí zemí se týká Evropské unie a Velké Británie, Švýcarska a Norska, ale nezahrnuje Bulharsko, Kypr a Maltu.
- 3) Údaje pro vozový park se týkají těžkých užitkových vozidel s celkovou hmotností nad 3,5 tuny. Údaje pokrývají Evropskou unii (nezahrnuje Bulharsko, Kypr a Maltu) a Velkou Británii, Švýcarsko a Norsko.
- 4) Údaje se týkají osobních automobilů a SUV, ale nezahrnují lehká užitková vozidla. Údaje se týkají Evropské unie (s výjimkou Bulharska, Kypru a Malty) a Velké Británie, Švýcarska a Norska.
O Astutus Research
Tento čtvrtletní přehled připravil pro ETRMA Astutus Research, nezávislý poskytovatel tržních analýz zaměřených na pneumatikářský průmysl, mobilitu (využití pneumatik) a recyklaci a zpracování pneumatik.
Pro více informací prosím kontaktujte info@astutusreasearch.com nebo navštivte www.astutusresearch.com