Čtvrtletní přehled o trhu s pneumatikami Q3 2024

Objem náhradních pneumatik ve třetím čtvrtletí vzrostl, devítiměsíční výsledky jsou smíšené

Evropská asociace výrobců pneumatik a pryže (ETRMA) zveřejnila údaje o prodeji náhradních pneumatik svých členů za třetí čtvrtletí a prvních devět měsíců roku 2024.

Adam McCarthy, generální tajemník ETRMA, uvedl: „Počínaje nízkou úrovní na začátku, vývoj objemů v prvních třech čtvrtletích roku 2024 se ve spotřebitelském segmentu zlepšuje, zejména díky celoročním pneumatikám, ale v segmentu nákladních vozidel je stále negativní. Ve stejném období roku 2023 (oproti roku 2022) poklesly objemy o 8 % u pneumatik pro spotřebitele a o 17 % u pneumatik pro nákladní vozidla.

Jak v segmentu pneumatik pro spotřebitele, tak v segmentu nákladních vozidel jsme stále daleko od objemů před pandemií: pokles o 6 %, resp. o 11 % ve YTD srovnání se zářím 2019.

Prodej zemědělských pneumatik je podpořen deštivým počasím. Vývoj ve 3. čtvrtletí 2024 je ve srovnání s 3. čtvrtletím 2023 ve všech produktových řadách pozitivní, a to zejména díky slabým výsledkům ve 3. čtvrtletí 2023.“

V tisících

2. čtvrtletí Změna

2023
3. čtvrtletí

2024
3. čtvrtletí

3. čtvrtletí Změna

2023
9 měsíců

2024
9 měsíců

9 měsíců Změna

Spotřebitelské

4 %

55 345

57 854

5 %

161 582

166 708

3 %

~ Letní pro automobily

1 %

2 %

-3 %

~ Celoroční pro automobily

19 %

13 %

15 %

~ Zimní pro automobily

3 %

0 %

2 %

Pro nákladní vozidla a autobusy

-1 %

3 043

3 112

2 %

8 626

8 414

-2 %

Zemědělské

6 %

153

161

5 %

546

563

3 %

Pro motocykly a skútry

7 %

1 640

1 849

13 %

7 680

7 876

3 %

Jsou možné odchylky oproti dříve publikovaným údajům z důvodu periodické opravy údajů

Spotřebitelské = osobní automobily, SUV a lehká komerční vozidla

Zdroj EUROPOOL ETRMA

O ETRMA

Evropská asociace výrobců pneumatik a pryže (ETRMA) zastupuje téměř 4 400 společností v EU, které přímo zaměstnávají přibližně 350 000 lidí. Celosvětové tržby 13 korporátních členů ETRMA představují 70 % celkových světových tržeb a 7 z 10 světových lídrů v tomto odvětví je členy ETRMA. V rámci EU a kandidátských zemí máme silnou výrobní a výzkumnou základnu s více než 80 závody na výrobu pneumatik a 17 výzkumnými a vývojovými středisky.

Pro více informací prosím kontaktujte communication@etrma.org

 

EU27+VB dovoz pneumatik

* Údaje nezahrnují dovoz ze Srbska a Turecka. Další informace viz poznámka 1 v odkazech na straně 4

Celkový dovoz pneumatik pro osobní automobily a lehká nákladní vozidla v lednu – srpnu 2024 vzrostl o 10 %

Dovoz pneumatik pro osobní automobily a lehké nákladní automobily do Evropy (EU27+VB) se za prvních osm měsíců roku 2024 zvýšil o 10 %. Nyní je o 18 % vyšší než ve stejném období roku 2019, tedy před dopady pandemie: to představuje dodatečný objem téměř 16 milionů kusů.

Dovoz těchto pneumatik z Číny rostl rychleji, meziročně o 11 %, ale oproti roku 2019 o více než 40 % (více než 20 milionů kusů navíc). Tyto pneumatiky částečně nahrazují dovoz z Ruska (6 mil. kusů v období leden až srpen 2019). V roce 2024 se dařilo dovozu z Koreje, který oproti roku 2023 vzrostl o 25 %. Indie se v žebříčku rychle posunula vzhůru a z nízkého základu se dovoz od roku 2019 více než ztrojnásobil; v roce 2024 vzrostl o dalších 22 %. Japonsko a Thajsko mezitím zaznamenaly další pokles svého podílu na dovozu pneumatik pro osobní automobily a lehké nákladní automobily.

Dovoz pneumatik pro nákladní automobily a autobusy se meziročně snížil; Vietnam a Čína zvýšily své podíly

V prvních osmi měsících roku 2024 poklesl dovoz pneumatik pro nákladní automobily a autobusy (EU27+VB) ze zemí mimo Evropu o 5 %, je však stále o 11 % vyšší než ve stejném období roku 2019.

Z analýzy údajů o dovozu provedené společností Astutus Research vyplývá, že Vietnam pokračuje v dramatickém vzestupu v žebříčku dovozců. Objemy z této země se v letošním roce zvýšily o téměř 20 % a nyní je druhým největším zdrojem, čímž se posunul před Čínu. Pro srovnání, v roce 2017 činil podíl Číny více než 70 %, než prudce klesl po zavedení cel ze strany Evropské unie: v roce 2024 získala část podílu zpět. Thajsko zůstává hlavním dovozcem, ačkoli v roce 2024 vedle Koreje a Japonska svůj podíl ztratilo. Egypt se nyní posunul před Koreu na čtvrté místo.

Vývoj vozového parku v Evropě

Vozový park osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel se i přes nižší počet nových registrací nadále rozšiřuje

Výrazně nižší počet nových registrací od roku 2020 byl doprovázen snížením čistého počtu vyřazených vozidel (což odráží šrotovné, čistý dovoz a vývoz ojetých vozidel a čistou změnu počtu neaktivních vozidel). V důsledku toho aktivní vozový park v Evropě nadále stárne a roste, i když pomaleji než v předchozím období. V roce 2020 došlo k nárůstu o 1 %, tj. o 3 miliony kusů, zatímco v předchozích pěti letech byl růst přibližně 2 % (5 až 7 milionů kusů) ročně. V roce 2024 se předpokládá přírůstek 4 milionů kusů (o něco více než 1 %).

Rychlejší nárůst vozového parku lehkých užitkových vozidel částečně odráží růst elektronického obchodu a nárůst doručení „poslední míle“ spojených s nakupováním přes internet.

Viz poznámka 2 v odkazech na straně 4

Vozový park autobusů a autokarů je stabilní; nejrychlejší růst ve vozovém parku nákladních vozidel ve střední Evropě

Viz poznámka 3 v odkazech na straně 4

Ačkoli evropský vozový park těžkých užitkových vozidel vykazuje v posledním desetiletí růst, ten se týkal zejména vozového parku nákladních vozidel ve střední Evropě.

Evropský park autobusů a autokarů během pandemie poklesl, protože vozidla byla vyřazena z provozu v důsledku velmi prudkého poklesu počtu cestujících. Zatímco počet cestujících se poněkud zvýšil, pokles dojíždění znamená, že vozový park zůstává pod úrovní před pandemií. Nicméně registrace nových autobusů v letech 2023 a 2024 meziročně prudce vzrostly (YTD), což odráží investice do modernizace vozového parku a podporuje odklon od cestování automobily. Pokud jde o vozové parky nákladních vozidel, pomalý přechod na těžší vozidla s větší průměrnou kapacitou a efektivnější využívání (lepší plánování tras, méně jízd naprázdno) bude nadále omezovat nárůst počtu vozidel. Došlo k jasnému posunu směrem k dopravcům se sídlem ve střední Evropě, kteří „vyvážejí“ své služby do celého regionu, což vedlo k prudkému posunu růstu vozového parku směrem na východ.

Elektrická vozidla v Evropě

Významné regionální rozdíly v pronikání bateriových elektrických vozidel (BEV) do vozového parku

Volba pneumatik je pro elektroauta důležitá, protože akcelerace, brždění a hmotnostní omezení jsou mnohem vyšší než u vozidel se spalovacím pohonem. Pro výměnu se proto důrazně doporučují výrobky schválené výrobci.

Přestože se podle údajů společnosti Astutus Research mezi lety 2018 a 2023 zvýšil počet elektromobilů v Evropě téměř desetinásobně, 6 milionů čistě bateriových elektromobilů (BEV) stále představuje jen něco málo přes 2 % počtu automobilů. Existují však značné národní a regionální rozdíly.

Norsko je jasnou výjimkou, kde BEV na konci roku 2023 tvořily 24 % vozového parku automobilů (a v září 2024 více než čtvrtinový podíl). Od začátku roku 2025 bude v zemi zakázán prodej nových benzinových a naftových automobilů. Ve zbytku severského regionu podíl BEV prudce vzrostl a nyní přesahuje 5 %. To je dvojnásobek podílu ve zbytku západní Evropy. I zde je výrazný rozdíl mezi severozápadním regionem (necelá 3 %) a jižními trhy (0,6 %). V jižní Evropě, stejně jako ve střední Evropě (0,4 %), odráží omezený podíl nízké pronikání do prodeje nových vozů a stáří vozového parku.

Odkazy

  1. 1) Dovoz se vztahuje na celkový objem (kusy) dovezený do EU27 a Velké Británie ze zemí mimo „širší Evropu“. Pro účely této analýzy jsou vyloučeny dovozy ze Srbska a Turecka.
  2. Pneumatiky pro osobní automobily a lehká nákladní vozidla = Součet kódů HS 40111000 a 40112010; nákladní a autobusové pneumatiky – HS kód 40112090
  3. 2) Údaje se týkají osobních a lehkých užitkových vozidel s celkovou hmotností do 3,5 tuny. Pokrytí zemí se týká Evropské unie a Velké Británie, Švýcarska a Norska, ale nezahrnuje Bulharsko, Kypr a Maltu.
  4. 3) Údaje pro vozový park se týkají těžkých užitkových vozidel s celkovou hmotností nad 3,5 tuny. Údaje pokrývají Evropskou unii (nezahrnuje Bulharsko, Kypr a Maltu) a Velkou Británii, Švýcarsko a Norsko.
  5. 4) Údaje se týkají osobních automobilů a SUV, ale nezahrnují lehká užitková vozidla. Údaje se týkají Evropské unie (s výjimkou Bulharska, Kypru a Malty) a Velké Británie, Švýcarska a Norska.

O Astutus Research

Tento čtvrtletní přehled připravil pro ETRMA Astutus Research, nezávislý poskytovatel tržních analýz zaměřených na pneumatikářský průmysl, mobilitu (využití pneumatik) a recyklaci a zpracování pneumatik.

Pro více informací prosím kontaktujte info@astutusreasearch.com nebo navštivte www.astutusresearch.com