Čtvrtletní přehled o trhu s pneumatikami

Prodej náhradních pneumatik v Evropě vykazuje ve druhém čtvrtletí postupné zlepšení

Evropská asociace výrobců pneumatik a pryže (ETRMA) zveřejnila údaje o prodeji náhradních pneumatik svých členů za druhé čtvrtletí a první polovinu roku 2024.

Adam McCarthy, generální tajemník ETRMA, uvedl: „Po negativním vývoji v roce 2023, kdy došlo k poklesu o 8 % u spotřebitelských pneumatik a o 17 % u nákladních pneumatik (v porovnání s rokem 2022), se objemy v první polovině roku 2024 u spotřebitelských pneumatik zlepšily, a to především díky segmentu celoročních pneumatik, nicméně, u nákladních pneumatik zůstal vývoj nadále negativní.

Druhé čtvrtletí bylo lepší než první, i když inflace a geopolitický kontext vedly k poklesu poptávky a snížení úrovně zásob.

Prodej zemědělských pneumatik byl podpořen deštivým počasím.

V tisících 1. čtvrtletí Změna 2023
2. čtvrtletí
2024
2. čtvrtletí
2. čtvrtletí Změna 2023
1. pololetí
2024
1. pololetí
1. pololetí Změna
Spotřebitelské 1 % 50 442 52 557 4 % 106 236 108 850 2 %
~ Letní pro automobily -6 % 1 % -4 %
~ Celoroční pro automobily 16 % 19 % 17 %
~ Zimní pro automobily 26 % 3 % 8 %
Pro nákladní vozidla a autobusy -8 % 2 575 2 537 -1 % 5 583 5 301 -5 %
Zemědělské -1 % 179 190 6 % 392 402 3 %
Pro motocykly a skútry -6 % 2 562 2 747 7 % 6 040 6 027 0 %

Jsou možné odchylky oproti dříve publikovaným údajům z důvodu periodické opravy údajů
Spotřebitelské = osobní automobily, SUV a lehká komerční vozidla
Zdroj: EUROPOOL ETRMA

O ETRMA

Evropská asociace výrobců pneumatik a pryže (ETRMA) zastupuje téměř 4 400 společností v EU, které přímo zaměstnávají přibližně 350 000 lidí. Celosvětové tržby 13 korporátních členů ETRMA představují 70 % celkových světových tržeb a 7 z 10 světových lídrů v tomto odvětví je členy ETRMA. V rámci EU a kandidátských zemí máme silnou výrobní a výzkumnou základnu s více než 80 závody na výrobu pneumatik a 17 výzkumnými a vývojovými středisky.

Pro více informací prosím kontaktujte communication@etrma.org

EU27+VB dovoz pneumatik

Údaje nezahrnují dovoz ze Srbska a Turecka. Další informace viz poznámka 1 v odkazech na straně 4

Celkový dovoz pneumatik pro osobní automobily a lehká nákladní vozidla v roce 2023 vzrostl o 2 %; výrazný nárůst podílu z Číny

Celkový dovoz pneumatik pro osobní automobily a lehká nákladní vozidla (PCLT) do Evropy (EU27 a Spojené království) se za poslední desetiletí výrazně zvýšil, navzdory prudkému poklesu v roce 2020, kdy pandemie Covid-19 ovlivnila jak poptávku, tak nabídku. Levné PCLT pneumatiky z Číny nadále zaujímají významný podíl, který co do počtu kusů vzrostl z 59 % v roce 2019 na 71,2 % za celý rok 2023. Objem dovozu z Číny vzrostl o více než 10 milionů kusů v letech 2022 a 2023 a ke konci roku 2023 byl o více než 40 milionů kusů vyšší než v roce 2015. Dovoz z Ruska dosáhl v roce 2021 více než 11 milionů kusů, ale ve druhé polovině roku 2022 byl zastaven kvůli sankcím. V první polovině roku 2024 celkový dovoz vzrostl o 10 % oproti stejnému období v roce 2023, přičemž výrazně narostly objemy dovozu z Jižní Koreje.

Dovoz pneumatik pro nákladní automobily a autobusy zůstal v roce 2023 výrazně nadprůměrný, i když byl nižší než v rekordním roce 2022.

Dovoz pneumatik pro nákladní automobily a autobusy (EU27+UK) ze zemí mimo Evropu* vzrostl z 5,7 milionu jednotek v roce 2021 na 7,0 milionů v roce 2022, než v roce 2023 mírně klesl na 6,6 milionů. Podíl Číny dosáhl více než 70 % v roce 2017, avšak zavedení cel v roce 2018 vedlo k poklesu objemu dovozu o 75 % v roce 2019. Tento pokles byl kompenzován prudkým nárůstem dovozu z jiných zdrojů, zejména ze zemí ASEAN. Samotné Thajsko a Vietnam dodaly v roce 2023 celkem 3,5 milionu jednotek, ve srovnání s pouhými 0,2 milionu v roce 2017.

V první polovině roku 2024 celkový dovoz pneumatik pro nákladní automobily a autobusy poklesl o 10,7 %, avšak objemy z Číny, Vietnamu a Egypta vzrostly, čímž kompenzovaly poklesy z jiných zdrojů, včetně Koreje a Japonska.

Zaměření na trendy osobní mobility

Využívání vozidel se nadále zotavuje z poklesů způsobených pandemií
Počet ujetých kilometrů lehkými vozidly (osobními automobily a lehkými užitkovými vozy) v celé Evropě vzrostl v roce 2023 o 2,1 %, ale stále zůstal mírně pod úrovní před pandemií.

Ujeté kilometry u dodávek jsou již nad úrovní před Covidem, částečně kvůli boomu domácích doručovacích služeb během pandemie. Ke konci roku 2023 zůstával počet ujetých kilometrů osobními automobily o 2 % nižší než v roce 2019 a očekává se, že předpandemickou úroveň překročí až v roce 2025.

Navzdory rozšířenému hybridnímu modelu práce mnoho firem požaduje, aby zaměstnanci trávili více času v kanceláři. Navíc se zdá, že pokles poptávky po dojíždění automobilem byl vyvážen relativním nárůstem poptávky po rekreačních cestách, což vedlo k vyššímu objemu dopravy o víkendech.
Měnící se vzorce mobility vedou k pomalejšímu oživení dojížďky do zaměstnání a k růstu železniční dopravy.

Viz poznámka 2 v odkazech níže

Změny ve vzorcích mobility jsou zřejmé z vývoje počtu ujetých osobokilometrů, přičemž silné oživení dálkové a rekreační dopravy pomohlo železničnímu sektoru k úplnému zotavení, zatímco způsoby dopravy více využívané pro dojíždění vykazují mnohem pomalejší růst. Železniční doprava rovněž těží z politických iniciativ podporujících přechod na veřejnou dopravu.

Viz poznámka 3 v odkazech níže

Použité pneumatiky vyprodukované v Evropě

Podle odhadu Astutus Research bylo v roce 2023 vyprodukováno přibližně 4,2 milionu tun použitých pneumatik.

Podíl PCLT pneumatik mírně vzrostl na 64 %, zatímco pneumatiky pro nákladní automobily a autobusy klesly na 26 % a specializované pneumatiky tvořily 10 %.
Objem použitých PCLT pneumatik zůstává pod úrovní před pandemií, ale množství použitých pneumatik pro nákladní automobily, autobusy a speciální pneumatiky odpovídá předpandemickým objemům.

Použité pneumatiky vyprodukované výměnou pneumatik představovaly v roce 2023 celkem 93 %. Tento podíl je mírně nižší než v roce 2022, ale stále nad úrovní před pandemií, a to díky nižší míře likvidace vozidel.

Z celkových 4,2 milionu tun použitých pneumatik vyprodukovaných v Evropě bylo přibližně 600 000 tun znovu použito nebo protektorováno, přičemž 3,6 milionu tun tvořily pneumatiky na konci své životnosti.

Viz poznámka 4 v odkazech níže

Odkazy

  1. 1) Dovoz se vztahuje na celkový objem (jednotky) dovezený do EU27 a Spojeného království ze zemí mimo „širší Evropu“. Pro účely této analýzy jsou vyloučeny dovozy ze Srbska a Turecka.
    PCLT = Součet kódů HS 40111000 a 40112010; nákladní a autobusové pneumatiky – HS kód 40112090
    2) Údaje o počtu ujetých kilometrů se týkají osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel s maximální přípustnou hmotností do 3,5 tuny. Údaje zahrnují EU27, Spojené království, Švýcarsko a Norsko, vyjma Bulharska, Kypru a Malty.
    3) Údaje o osobokilometrech se vztahují na EU27, Spojené království, Švýcarsko a Norsko, vyjma Bulharska, Kypru a Malty.
    4) Údaje se vztahují na EU27, Spojené království, Švýcarsko a Norsko. Objem použitých pneumatik zahrnuje všechny pneumatiky sejmuté z vozidla, z důvodu výměny nebo kvůli likvidaci vozidla. Část těchto pneumatik se dále prodává jako ojeté nebo se protektoruje. Zbývající objem se označuje jako pneumatiky s ukončenou životností.

O Astutus Research

Tento čtvrtletní přehled připravil pro ETRMA Astutus Research, nezávislý poskytovatel tržních analýz zaměřených na pneumatikářský průmysl, mobilitu (využití pneumatik) a recyklaci a zpracování pneumatik.
Pro více informací prosím kontaktujte info@astutusreasearch.com nebo navštivte www.astutusresearch.com

Zdroj: www.etrma.org